zondag 1 februari 2009


Ding 11 Wiki’s

Wiki betekent snel, maar dit geldt niet voor het doorlezen van de informatie hierover. Wiki ken ik al van de Wikipedia. Een encyclopedie, waarin dikwijls duidelijke informatie over een bepaald onderwerp is te vinden. Als je in het antwoord op een vraag, gesteld aan Al@din, verwijst naar de Wikipedia, moet erop gewezen worden dat Wikipedia een webencyclopedie is, waarin iedereen informatie kan plaatsen, toevoegen of veranderen. Hierdoor kan Al@din geen garantie geven over de juistheid van de aanwezige informatie. Dus vraag ik me af hoe betrouwbaar is de informatie in een wiki.

Een wiki voor de bibliotheek, waarin men zijn mening kan geven over een boek uit de collectie, lijkt me nu dubbelop. In de Webopac bestaat nu ook deze mogelijkheid voor leden van de bibliotheek.
Een wiki met boeken over verschillende onderwerpen zou goed zijn. Als er bijvoorbeeld om een biografie gevraagd wordt en je kunt direct in een wiki een lijst met titels zien, zoals op de website: http://www.libraryforlife.org/subjectguides/index.php/Main_Pagezien. Voor mij hoeft dan het verschil tussen een biography of memoir niet meer uitgelegd te worden. Een wiki betekent toch snel.

Booklovers wiki spreekt me wel aan, direct naar het doel.
Wiki obd Deventer is weer uitgebreider. Het zou ook een wiki kunnen zijn van het VVV. Jammer dat er in deze wiki geen link is naar de collectie van de bibliotheek.

Een wiki zal ik zeker gaan gebruiken voor het personeelsblad van Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen. We spreken nu via de mail met elkaar af wat de inhoud moet zijn van het eerstvolgende nummer. Er wordt over de inhoud heel wat afgemaild tussen de redactieleden. Het zou toch mooi zijn dat ieder zijn ei kwijt kan in de wiki van Bindwerk.

Op administratief gebied zie ik wiki’s helemaal zitten. Zoals bijv. voor het samenstellen van een agenda voor een vergadering. In een wiki meningen en of ideeën over bepaalde onderwerpen geven is handiger dan een discussie voeren per e-mail.

Zo vraag ik me ook af of een wiki bruikbaar is om aan te geven welke personen, dus medewerkers en deelnemers aan vergaderingen enz., op een bepaalde dag aanwezig zijn. Een soort presentielijst. Wie weet krijg ik hierop een antwoord of een ander goed idee aangereikt.

3 opmerkingen:

  1. Hoi tilly,

    Op zich kan een wiki zich daar voor lenen. Natuurlijk. Maar ook google docs leent zich daar uitstekend voor.

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Alinda,

    Google docs ken ik niet, maar ik zal het eens uitproberen. Bedankt voor de tip.

    Groeten Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt geluk want google docs leer je zeker nog kennen tijdens deze cursus. Dat is namelijk ding 13 ;o)

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen