maandag 26 januari 2009

Evaluatie

Ding 9

5 januari dacht ik: "Een weblog starten"? Wat moet ik daarmee en hoe krijg ik het voor elkaar. En 26 januari vind ik het al heel gewoon dat ik een weblog heb. Zo zie je maar alles went snel. Het lezen van de weblogs en de reacties van mijn medebloggers is niet alleen leuk, maar ook erg leerzaam. Zeker nu we allemaal hetzelfde aan het doen zijn. Een biebweblog zou nog niet zo gek zijn, zowel intern als extern. De reacties van de leners zou je kunnen inventariseren en kijken of je er iets mee kunt doen. Via een Biebweblog zou je bijvoorbeeld een stukje van je eigen bibliotheek kunnen laten zien, laatste aanwinsten, boekentips bij bepaalde actuele activiteiten. Of een gedeelte van een expositie in de bibliotheek om zo de mensen nieuwsgierig te maken. Zoals deze diapresentatie van de gedichten, die gemaakt zijn door jeugdige poëten uit Oost-Zeeuws-Vlaanderen voor de Anton van Wilderode poëziewedstrijd. http://www.flickr.com/photos/34374754@N06/sets/72157612903891239/show/ Deze mini-expositie is tot 15 februari te bezichtigen in de bibliotheek Hulst.
http://bighugelabs.com/flickr/slideshow.php?id=60735

Als je RSS bijhoudt kun je op de hoogte blijven van de allerlaatste nieuwtjes, bijvoorbeeld Zbdigitaal, alhoewel dat voor mij soms te ver gaat. Maar ook de RSS van de VOB, zodat je op de hoogte blijft op je vakgebied.
Foto’s zoeken, veranderen, bewerken daar heb ik het al eerder over gehad. Heel leuk om te doen en kan wel eens van pas komen op het werk. Als we in de toekomst meer naar de digitale bibliotheek toe gaan, moeten we van deze nieuwe snufjes wel kennis hebben.

Ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn met mededelingen op je weblog. Zeker toen ik 19 januari in het AD het artikel las: “Spam-offensief van oplichters”. Door Sociale sites zoals Facebook en HYves kwamen oplichters achter veel gegevens van de gebruikers van deze sites.

Als ik tegen mijn kennissen (van ongeveer dezelfde leeftijd) vertel over deze cursus, vinden ze het fantastisch wat ik allemaal doe en ben ik apetrots op mezelf, maar mijn kinderen zetten me weer snel met beide benen op de grond. Want oh wee, als ik ze mijn weblog laat zien en enthousiast vertel over Flickr en RSS, dan zeggen ze: ja ma, dat weten we al lang.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Tilly,
    leuk hé de reactie van de kinderen.
    Mooi in elkaar gezet die poëzie-diavoorstelling!
    Christa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat die kids betreft; tussen weten en gebruiken ligt soms nog een groot gat. En het is waar: ze hebben het tien keer sneller door dan wij "oudjes", maar het komt nog regelmatig voor dat ik ze moet helpen met hele basale zaken van bijvoorbeeld word. Dus reden genoeg om trots op jezelf te zijn. Want voel ze maar eens aan de tand over Flickr en RSS. Ik denk dat ze stiekem nog wel wat van je kunnen leren.

    Henri

    BeantwoordenVerwijderen